maandag 28 januari 2013

december (2)






Wat ik helemaal was vergeten te vertellen, is dat ik met Lou en haar oma naar het zwanenmeer ben geweest!
Het grote nationale Russische ballet kwam in de Zenith in Toulouse. Deze zaal word normaal gebruikt voor ontzettend grote concerten zoals coldplay, dus een ballet verwacht je er niet zo snel! Het was ontzettend mooi, ook al waren vanaf de rang waar wij zaten ze dansers net kleine poppetjes! Haar oma is ook echt zo'n typische franse, een beetje kakkerig dus dat was wel grappig! Waar ik altijd rustig met Lou door de metro en over straat loop ( we hebben alle tijd ), rende zij voor haar uit bijna zonder op haar te letten ( elke seconde telt!)

Na ook een leuk oud en nieuw te hebben gehad, ben ik 2 januari om half 5 de auto ingestapt om naar het vliegveld te gaan. Daar kwam het hele riedeltjes weer; auto, vliegtuig, bus, trein,metro, bus en ik was weer op mijn kamertje in Frankrijk. Wat was ik moe toen ik weer thuis was! De eerste week heb ik ook erg last van heimwee gehad, de twee weken thuis waren zo leuk maar ook zo kort ( met 5 dagen ziek zijn vooral) en juist toen ik terug in Frankrijk was had ik voor het eerst heimwee. Misschien is het omdat je dan pas beseft hoe lekker het is om écht even te kunnen doen wat je wilt, zonder dat je heel de tijd rekening hoeft te houden met een gastfamilie, vreemde schoonmaaksters krijsende gastzusjes etc. En om gewoon weer nederlands te praten, altijd frans raakt wel gewend maar zodra je thuis ben heb je pas weer door hoe makkelijk het is om dan nederlands te praten! Gelukkig ging het na een week weer beter en was de heimwee weg :)

Al snel was het 14 januari, de dag voor mijn verjaardag! Samen met Lou heb ik een echt Nederlandse appeltaart gemaakt. De taart lustte Lou achteraf niet, maar dat is ook niet vreemd want ze lust bijna niks en ze hoeft het hier dan ook niet op te eten. Ze heeft ontzettend rare eetgewoonten, haar favorieten zijn:
-ketchup ketchup ketchup, ze drinkt het gewoon uit een fles!
-rijstwafels met ketchup
-rauw pizzadeeg uit de supermarkt
-rauw brooddeeg
-rauwe eieren
-rauw pannekoekenbeslag ( daar drinkt ze gewoon een half glas van op )
-ze drinkt loempiasaus uit een glas
-etoiles , dit is de stervormige versie van vermicelli, zonder de soep uiteraard.
-het water waar rijst in is gekookt ( hoe kóm je erop?!)

De volgende ochtend heb ik taart mee naar school genomen, zo voelde ik me al gelijk jarig :) Als middageten heb ik met Laura, Hannah en Lisa bij een creperie gegeten, altijd lekker! Het is een kleine creperie met ontzettend veel soorten crêpes en thee in alle smaken.
's Middags moest ik op Lou passen, en ben ik met haar naar Clara, Lucie en Anna geweest. Clara is de beste vriendin van Lou en Lucie is haar zusje. Anna is een andere aupair, dus dat is altijd wel gezellig als we samen op de kinderen kunnen passen. Na een tand-door-de-lip incident en een mopperend kind overgehaald te hebben om tóch mee te doen hebben we met ze een schaduwtheater gemaakt, zag er leuk uit!
's Avonds had mijn gastfamilie speciaal iets lekkers gekookt voor mijn verjaardag en mocht ik bij het dessert de kaarsjes uitblazen! Ook hebben een liedje voor me gezongen, zo voelde ik me wel echt jarig :) Lou had een ketting als kadootje voor me gemaakt, heel lief :) En mijn gastmoeder had een filosofieboek van Nietsche (in het frans) gekocht, wat ik daar mee moet , geen idee maar wel lief dat ze eraan gedacht had.
Ook kreeg ik nog een verjaardagskaart en brief uit Nederland en een pakketje van mijn ouders, super leuk!

à bientot! En liefs uit Frankrijk :)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten