dinsdag 11 december 2012

Aux Pays Bas! ( deel 1)

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets op mijn blog geschreven heb maar dat is denk ik alleen maar een goed teken omdat ik veel te doen had! Er is de laatste tijd nogal wat gebeurd dus ik zal het niet allemaal in één keer posten.

Sinds kort ga ik naar school. Ik volg lessen bij activelangues in Toulouse. Twee ochtenden per week ga ik met de metro naar het centrum en volg ik een les van 2 uur. Hopelijk kan ik dan eind mei mijn B2 examen te halen! De lessen zijn wel moeilijk, het is een andere methode dan de DELF lessen die ik gewend was en met grammatica loop ik nogal achter. Maar de groep is leuk en de lerares is erg aardig dus dat is het belangrijkste.

Twee weken geleden was het een nogal bijzonder weekend. Donderdag ochtend was het zo ver, ik zou na 3 maanden voor een paar dagen naar huis gaan! Nog met een half slapend hoofd stapte ik met mijn trolley in de bus, metro en de trein.
Aangekomen op station Carcassonne bleek dat de shuttlebus voor het vliegveld daar niet altijd op tijd aankomt, iets waar je niet echt op zit te wachten als je een vlucht moet halen. Terwijl ik daar stond te wachten ving ik een gesprek op van een oude man en een andere fransman die het er ook over hadden dat ze de vlucht naar carcasonne moesten halen, en dat ze ook niet zeker waren of er een bus zou komen. Ik besloot maar even me in het gesprek te mengen toen er na een paar woorden ook een een half dronken vrouw zich schreeuwend er ook bij kwam staan. Ze riep dat die bus afzetterij was en dat hij altijd te laat komt en dat we beter een taxi konden nemen. Nu ben ik meestal niet iemand die snel dingen van dronken schreeuwende personen aan neemt maar het was misschien niet zo'n slecht idee. Dus besloten opa, de fransman en ik aan een taxi te gaan vragen hoeveel het kost om naar het vliegveld te gaan. Dit bleek -als we met zijn drieën een taxi zouden nemen- 3 euro per persoon te zijn, en maar 5 minuten te duren ( in tegenstelling tot de bus die er 45 minuten over doet en 12 euro kost), dus hop met opa en de fransman in de taxi en op naar het vliegveld! Eenmaal daar aangekomen waren we natuurlijk veeel te vroeg op het vliegveld dus nog even een koffietje met opa en de fransman gedronken en gewacht op de vlucht. Opa kon overigens ook niet stoppen met praten, volgens mij hebben we zijn hele levensgeschiedenis aangehoord ( die na een tijdje niet heel interessant meer was). Na heel de tijd gesprekken in het frans gevoerd te hebben vroeg opa waar ik dan eigenlijk vandaan kwam, en mijn antwoord werd enthousiast beantwoord met 'OOOO maar dan versta ik je!' wat natuurlijk nog meer verhalen van zijn kant opwekte omdat hij nu in het nederlands kon praten. Ik vond al dat hij een raar accent had maar dat was dus ook logisch omdat hij helemaal niet frans was maar nederlands!
Het was in het begin wel weer heel raar om in Nederland te zijn, alles is weer in je eigen taal en wat je altijd gewend was. Je raakt zo gewend dat praten en mensen verstaan altijd een soort 'missie' is, dat nederlands praten opeens zo makkelijk is! Ook was het super leuk iedereen weer te zien en echt met elkaar te kunnen praten en niet via skype!
Vrijdagavond heb ik met mijn ouders, Andreas, Mirjam, Ronnie, Iris en Evi sinterklaas gevierd. Wat nog extra bijzonder was omdat ik mijn nichtje Evi voor het eerst kon zien. Iris was ook al erg veranderd, ik vraag me af of ze me nog herkende na zo'n lange tijd!

Met Evi



Mirjam met ( net wakkere) Evi

Iris met haar zwarte pieten muts die net 2 seconden op bleef


Papa met Evi



deel 2 van het weekend volgt morgen! :)

liefs, 
Willemijn



1 opmerking:

  1. Will! ik had een heel verhaal getypt en toen kon ik het niet 'posten' =/. Ik zag toevallig je FB bericht en klikte op de link naar je blog. wat een cool avontuur maak jij mee!! Mevr. Bronzwear zal trots zijn op je. Heel veel plezier!!

    Dikke knuff

    BeantwoordenVerwijderen